Vuoden 2016 parhaimpia fontteja, osa 4, Equitan Sans and Equitan Slab

Print-lehden viimeisin numero listasi vuoden 2016 parhaimpia fontteja. Artikkelissa pohditaan vieläkö fontteja suunnitellaan ja kuinka tarpeellista se tänä päivänä on. 1980-luvun dtp-aikakauden myötä digitaalisia fontteja on suunniteltu satoja tuhansia kappaleita ja digiaikaa edeltäviä klassikoita (esimerkiksi Helvetica, Universe, Gill Sans) on uusittu ja varioitu vähintäänkin riittävästi. ”Emmekö vain voisi käyttää Helveticaa ja Universia kaikkeen?”.

Artikkelin pohdinnan tuloksena fontteja ei voi olla koskaan liikaa ja vuoden 2016 parhaimmat fontit osoittavat sen. Lehti valitsi ammattilaisten raadin, joka kahlasi läpi tänä vuonna julkaistut fontit ja valitsi sieltä priimat. Raatiin kuului typografeja, suunittelijoita, kirjoittajia ja alan kouluttajia. Lista jäsenistä tämän kirjoituksen alla.

Valinnat tehtiin kolmessa vaiheessa.

Ensimmäisessä kierroksessa raadin jäsenet valitsivat vailla sen suurempia kriteerejä mielestään parhaimpia fontteja. Ne saivat olla ilmaisia, maksullisia, koristeellisia, uusia tai uudistettuja. Näistä saatiin ensimmäinen lista, joka toisessa vaiheessa jaettiin kahteen kategoriaan, joista valittiin Borda-menetelmällä suosituimmat. Kolmas kierros tehtiin vielä samaisella menetelmällä ja lopuksi jokaisen fontin pisteet laskettiin. Valinnasta jätettiin pois fontit, jotka olivat saaneet korkeiden pisteiden lisäksi myös paljon 0-pisteitä, joten mediaani ratkaisi.

 

Equitan Sans and Equitan Slab

Versatile, expansive and utilitarian, the Equitan Sans and Equitan Slab typefaces are suitable for a variety of needs, with a look and feel that stands out from the herd of faces designers have been using—or overusing—for decades. Fun fact from the foundry: The name Equitan is an anagram of antique.

Foundry: Indian Type Foundry, Ahmedabad, India
Released: February
Designer: Diana Ovezea
Foundry Notes:

  • Together, Equitan Sans and Equitan Slab make up an astounding 28-font super family ready for use in branding projects, editorial and packaging design
  • The initial inspiration for this family came from Palmer & Rey’s 1884 “rather magical” 48-point Antique, with its oversized serifs and closed apertures
  • Ovezea wanted to make a type family that is both sturdy and flavorful, with balanced low-contrast letterforms.

“While I’m usually not one to get excited about another neo-grotesque super family that promises to provide a new voice in an already crowded chorus, Equitan Sans and Equitan Slab do just that. If typography really is [the] soul of any reading experience, then it’s time to move beyond the easy or default choices (I’m looking at you, Helvetica and Open Sans). Equitan offers just enough quirkiness (check out that lowercase ‘y’ and double-story ‘g’) without compromising readability.”
—Amy Papaelias

Raati:

  • Sean Adams, executive director, ArtCenter Graduate Graphic Design
  • Jason Alejandro, designer and educator, art director at JK Design
  • Alan and Amanda Altman, A3 Design
  • Doug Bartow, principal and design director, id29
  • Peter Biľak, Typotheque.com, Fontstand.com, WorksThatWork.comTPTQ-Arabic.com
  • Curtis Canham, author, A-holes: A Type Book, #yayforaholes
  • Michèle Champagne, designer and founder of A-B-Z-TXT, a school for 21st-century typography
  • Kevin Finn, founder and creative director, TheSumOf, founder of
    Open Manifesto
  • Kyle Gallant, designer and co-founder, Ligatures YYZ
  • Mitch Goldstein, designer, assistant professor, Rochester Institute of Technology School of Design
  • Alex Haigh, founder and creative director, HypeForType
  • Allan Haley, writer and consulting typographer
  • Indra Kupferschmid, typographer, professor of typography, HBKsaar
  • Rob Mientjes, type designer, Tiny Type Co., designer of books, websites, apps
  • Andrew Novialdi, graphic design and lettering artist
  • Amy Papaelias, design educator, founding member, Alphabettes.org
  • Mads Jakob Poulsen, creative director, Poulsen Projects
  • Andy Pratt, executive creative director, Favorite Medium
  • Theo Rosendorf, author, Typographic Desk Reference, creative director,
    Type Fanatic
  • Michael Stinson, creative director, TypeEd and Ramp Creative
  • Scott Stowell, proprietor, Open, author, Design for People
  • Ian Varrassi, associate creative director, MODE
  • Terrance Weinzierl, type designer, Monotype
Alkuperäinen artikkeli.
Kategoriat: Blogi, Blogi 2016, Graafinen muotoilu ja yritysilme ja Graafisen suunnittelun työmenetelmät.

Vastaa