Vuoden 2016 parhaimpia fontteja – osa 11, Skill

Tämän blogisarjan päätöskirjoitus

Print-lehden viimeisin numero listasi vuoden 2016 parhaimpia fontteja. Artikkelissa pohditaan vieläkö fontteja suunnitellaan ja kuinka tarpeellista se tänä päivänä on. 1980-luvun dtp-aikakauden myötä digitaalisia fontteja on suunniteltu satoja tuhansia kappaleita ja digiaikaa edeltäviä klassikoita (esimerkiksi Helvetica, Universe, Gill Sans) on uusittu ja varioitu vähintäänkin riittävästi. ”Emmekö vain voisi käyttää Helveticaa ja Universia kaikkeen?”.

Artikkelin pohdinnan tuloksena fontteja ei voi olla koskaan liikaa ja vuoden 2016 parhaimmat fontit osoittavat sen. Lehti valitsi ammattilaisten raadin, joka kahlasi läpi tänä vuonna julkaistut fontit ja valitsi sieltä priimat. Raatiin kuului typografeja, suunittelijoita, kirjoittajia ja alan kouluttajia. Lista jäsenistä tämän kirjoituksen alla.

Valinnat tehtiin kolmessa vaiheessa.

Ensimmäisessä kierroksessa raadin jäsenet valitsivat vailla sen suurempia kriteerejä mielestään parhaimpia fontteja. Ne saivat olla ilmaisia, maksullisia, koristeellisia, uusia tai uudistettuja. Näistä saatiin ensimmäinen lista, joka toisessa vaiheessa jaettiin kahteen kategoriaan, joista valittiin Borda-menetelmällä suosituimmat. Kolmas kierros tehtiin vielä samaisella menetelmällä ja lopuksi jokaisen fontin pisteet laskettiin. Valinnasta jätettiin pois fontit, jotka olivat saaneet korkeiden pisteiden lisäksi myös paljon 0-pisteitä, joten mediaani ratkaisi.

Skill

A script with flow, Skill received an array of comments from the judges. Michael Stinson notes that he especially loves the lowercase ‘g.’ Andrew Novialdi appreciates “how tricky it is to make brush lettering with all its variants” and admires “the vivacity and dynamism of gestured brush lettering” that it captured.

Foundry: Lián Types, Buenos Aires, Argentina
Released: February
Designer: Maximiliano R. Sproviero
Foundry Notes:

  • Skill is a script with wild, gestural charm that captures the spirit of the pointed brush and its expressiveness
  • It includes many alternates and ligatures per glyph.

“This is a versatile alternative to traditional brush script fonts. The optional flair that this font offers is fun and easy to use for many projects.”
—Alan and Amanda Altman

“Graffiti and brush lettering are near to my heart. I love when I see brush scripts that have a really urban feel. There is great flow to this script typeface as well.”
—Kyle Gallant 

Raati:

  • Sean Adams, executive director, ArtCenter Graduate Graphic Design
  • Jason Alejandro, designer and educator, art director at JK Design
  • Alan and Amanda Altman, A3 Design
  • Doug Bartow, principal and design director, id29
  • Peter Biľak, Typotheque.com, Fontstand.com, WorksThatWork.comTPTQ-Arabic.com
  • Curtis Canham, author, A-holes: A Type Book, #yayforaholes
  • Michèle Champagne, designer and founder of A-B-Z-TXT, a school for 21st-century typography
  • Kevin Finn, founder and creative director, TheSumOf, founder of
    Open Manifesto
  • Kyle Gallant, designer and co-founder, Ligatures YYZ
  • Mitch Goldstein, designer, assistant professor, Rochester Institute of Technology School of Design
  • Alex Haigh, founder and creative director, HypeForType
  • Allan Haley, writer and consulting typographer
  • Indra Kupferschmid, typographer, professor of typography, HBKsaar
  • Rob Mientjes, type designer, Tiny Type Co., designer of books, websites, apps
  • Andrew Novialdi, graphic design and lettering artist
  • Amy Papaelias, design educator, founding member, Alphabettes.org
  • Mads Jakob Poulsen, creative director, Poulsen Projects
  • Andy Pratt, executive creative director, Favorite Medium
  • Theo Rosendorf, author, Typographic Desk Reference, creative director,
    Type Fanatic
  • Michael Stinson, creative director, TypeEd and Ramp Creative
  • Scott Stowell, proprietor, Open, author, Design for People
  • Ian Varrassi, associate creative director, MODE
  • Terrance Weinzierl, type designer, Monotype
Alkuperäinen artikkeli.
Kategoriat: Blogi, Blogi 2016, Graafinen muotoilu ja yritysilme ja Graafisen suunnittelun ammattikäytännöt.

Vastaa