Vuoden 2016 parhaimpia fontteja – osa 10, Hobeaux Rococeaux

Print-lehden viimeisin numero listasi vuoden 2016 parhaimpia fontteja. Artikkelissa pohditaan vieläkö fontteja suunnitellaan ja kuinka tarpeellista se tänä päivänä on. 1980-luvun dtp-aikakauden myötä digitaalisia fontteja on suunniteltu satoja tuhansia kappaleita ja digiaikaa edeltäviä klassikoita (esimerkiksi Helvetica, Universe, Gill Sans) on uusittu ja varioitu vähintäänkin riittävästi. ”Emmekö vain voisi käyttää Helveticaa ja Universia kaikkeen?”.

Artikkelin pohdinnan tuloksena fontteja ei voi olla koskaan liikaa ja vuoden 2016 parhaimmat fontit osoittavat sen. Lehti valitsi ammattilaisten raadin, joka kahlasi läpi tänä vuonna julkaistut fontit ja valitsi sieltä priimat. Raatiin kuului typografeja, suunittelijoita, kirjoittajia ja alan kouluttajia. Lista jäsenistä tämän kirjoituksen alla.

Valinnat tehtiin kolmessa vaiheessa.

Ensimmäisessä kierroksessa raadin jäsenet valitsivat vailla sen suurempia kriteerejä mielestään parhaimpia fontteja. Ne saivat olla ilmaisia, maksullisia, koristeellisia, uusia tai uudistettuja. Näistä saatiin ensimmäinen lista, joka toisessa vaiheessa jaettiin kahteen kategoriaan, joista valittiin Borda-menetelmällä suosituimmat. Kolmas kierros tehtiin vielä samaisella menetelmällä ja lopuksi jokaisen fontin pisteet laskettiin. Valinnasta jätettiin pois fontit, jotka olivat saaneet korkeiden pisteiden lisäksi myös paljon 0-pisteitä, joten mediaani ratkaisi.

Hobeaux Rococeaux

Hobeaux Rococeaux, based on Hobeaux, stands out in more ways than one, with judges regarding it as fantastic and intricate as well as bizarre—but in a good way. Although released in 2015, James Edmondson’s Hobeaux is a must-have if you’re going to add Hobeaux Rococeaux to your typographic toolbox because the two make magic together—or mayhem, depending on how you apply it.

Foundry: OH no Type Company, San Francisco
Released: June
Designer: James Edmondson
Foundry Notes:

  • The face is a hybrid between Hobeaux Classic and Carlyle Rococco by Paul Carlyle for photolettering
  • It features four styles: Regular, Background (for multicolor settings), Sherman (for setting smaller text) and Borders (for creating elaborate frames).

“This is insane. I love it. What could I ever use it for? I don’t care. It’s the best. I have always been a Hobo fan, and I love that OH no already did a nice revival of it already, but this is something else. And it comes with ‘a Drawbot script for generating the borders’? What is that? I’m in.”
—Scott Stowell

hobeaux-600x429

Raati:

  • Sean Adams, executive director, ArtCenter Graduate Graphic Design
  • Jason Alejandro, designer and educator, art director at JK Design
  • Alan and Amanda Altman, A3 Design
  • Doug Bartow, principal and design director, id29
  • Peter Biľak, Typotheque.com, Fontstand.com, WorksThatWork.comTPTQ-Arabic.com
  • Curtis Canham, author, A-holes: A Type Book, #yayforaholes
  • Michèle Champagne, designer and founder of A-B-Z-TXT, a school for 21st-century typography
  • Kevin Finn, founder and creative director, TheSumOf, founder of
    Open Manifesto
  • Kyle Gallant, designer and co-founder, Ligatures YYZ
  • Mitch Goldstein, designer, assistant professor, Rochester Institute of Technology School of Design
  • Alex Haigh, founder and creative director, HypeForType
  • Allan Haley, writer and consulting typographer
  • Indra Kupferschmid, typographer, professor of typography, HBKsaar
  • Rob Mientjes, type designer, Tiny Type Co., designer of books, websites, apps
  • Andrew Novialdi, graphic design and lettering artist
  • Amy Papaelias, design educator, founding member, Alphabettes.org
  • Mads Jakob Poulsen, creative director, Poulsen Projects
  • Andy Pratt, executive creative director, Favorite Medium
  • Theo Rosendorf, author, Typographic Desk Reference, creative director,
    Type Fanatic
  • Michael Stinson, creative director, TypeEd and Ramp Creative
  • Scott Stowell, proprietor, Open, author, Design for People
  • Ian Varrassi, associate creative director, MODE
  • Terrance Weinzierl, type designer, Monotype
Alkuperäinen artikkeli.
Kategoriat: Blogi, Blogi 2016, Graafinen muotoilu ja yritysilme ja Graafisen suunnittelun ammattikäytännöt.

Vastaa